mutiara ku

"Jika seseorang hadir dalam hidup kamu dan menjadi sebahagian daripada kamu, tetapi atas sebab tertentu dia terpaksa pergi, jangan terlalu sedih, terimalah kenyataan itu dan sekurang-kurangnya dia pernah membahagiakan kamu."

Wednesday, December 26, 2012

Niat Jatuh Cinta



Beb, tadi aku survey-survey benda best kat Facebook, lepas tu tertengok video kahwin Maria Elina (blogger femes katanya). Lepas tu aku view lah blog dia. Not bad lah. Tak tau nape dia femes. Ok, aku bukan nak cerita pasal dia. Korang google lah dia sendiri.

Tapi aku tertarik dengan statement dia (tak tau kat entry mana. haha). Lebih kurang macam nilah ayat dia :

he said, from the time he fell in love with me, he wanted to marry me.

me?

of course i wanted to marry him too.


Masa ni dia bercakap pasal suami dia lah. Aku tak amek port sangat pasal jiwang tu tapi lepas tu aku terfikir. Kalau kita jatuh cinta, pastikan niat kita adalah untuk berkahwin dengan si dia. Kalau korang rasa niat macam tu tak timbul, adalah baik korang jangan bercinta. Sebab bercinta kalau untuk suka-suka ni buang masa beb. 

Jadi, aku pun semak balik hati ni, apa niat sebenar aku jatuh cinta? 

Korang pulak macam mana? 


#niat utama wajiblah kerana Allah S.W.T

Monday, December 24, 2012

Muzium Perang Penang

Macam banyak sangat teks kat entry sebelum ni, jadi malam ni aku nak upload gambar-gambar lah. Snap gambar ni masa kitorang (aku, shikin, mira, bibix, hilal dan mus) pergi merayap ke Muzium Perang. Dah lama simpan niat ke sana sebab ramai kata tempat tu "keras". Sebelum tu nak share info sikit lah. 

Bayaran masuk RM20 seorang untuk siang hari. Kalau malam RM35 seorang. Kalau bawak 40 orang keatas boleh dapat RM15. Kalau datang sini,pastikan korang berkasut sukan ok. sebab kawasan ni luas berbukit. Kalau pakai heel konpem korang akan jalan kaki pusing kubu ni. Btw, muzium ni bekas kubu British masa Perang Dunia kedua dulu. 

So enjoy lah pic ni semua :)


pintu masuk

baru hiking tapi dah tinggi,  boleh nampak jambatan kedua penang

replika pertama yang kitorang "nodai" haha


kami tak sah kalau tak bergambar. haha


Kat bawah ni pulak antara gambar-gambar masa kitorang panjat terowong. tinggi terowong ni dalam 9meter. Aku memang tak pandang bawah lah sebab gayat, tambah pulak bawah tu gelap. kot-kot ternampak entiti ke. memang payah lah. haha

mira steady je, bawah dia aku tunggu turn. huhu


ni pulak shikin. dari jauh dah senyum.


hilal muat okeh!

yeay, berjaya panjat!!
ni dalam terowong untuk tentera larikan diri
Lepas panjat terowong, kitorang terus naik lagi sampai puncak. macam-macam ada. tapi kitorang kehausan. so korang kalau nak datang sini jangan lupa bawak air sebotol dua ok. kalau yang fit macam aku ni takpelah. haha. okeh, gambar seterusnya!!!


tempat askar meninjau.

sempat posing ala model. puii

okeh, setakat ni dulu aku upload. sebab banyak sangat gambar. walaupun kamera mus abes bateri, kamera pink hilal masih ade. haha. lagipun aku upload banyak-banyak bukan ramai tengok pun. haha. ah tak kira, blog aku, aku punya suka! heee. Apa pun syukur, kami tak diganggu oleh apa-apa yang tak elok. tapi pesanan, korang kena jaga tingkah laku ok.

Nite chuolsss -_-




KAMI DAH SAMPAI, ANDA BILA LAGI? HAHAHA


Beep. Beep

Pesanan penaja :


Beb, jangan pressure orang lain lebih-lebih sebab kau tak kan tahu mungkin orang yang korang buli tu anak cucu Hulk. 


Jangan Malas Mandi :)

eiii malasnya nak mandi! hehe. sebab bukan busuk sangat. tadi pun keluar pergi makan kat kafe tu. huh
tapi disebabkan Allah bagi cuti ni,kenalah bersih-bersihkan diri sentiasa. 

Rasulullah pernah bersabda :

Antara sunnah para Rasul adalah malu, memakai wangian, bersugi dan berkahwin.

Jadi jomlah kita berwangi-wangian!

Assalammualaikum :)

Friday, December 21, 2012

Kita Dan Kawan

Pagi ni agak takde mood. 

Yup, aku bara gila pagi ni. Beb nasib kau kawan aku. Kalau ikut hati aku ni dah lama dah aku maki kau dari jauh. Tapi aku masih lagi perempuan yang ayu dan sopan santun. *sarcastic mungkin.

Macam ni lah. Korang kalau berkawan jangan bagi kawan tu makan hati banyak sangat. Kita mungkin ada kawan yang selalu gelak sama-sama, ada masa dia suka mengadu sampai nangis-nangis kat kita, sampai bengkak-bengkak mata. Tapi jangan sesekali memperkecilkan dia. Sebab dia pun manusia biasa. Korang pun manusia biasa. Tak kan sepanjang masa korang lebih bagus dari dia. Dan macam tu jugak dia, tak kan seluruh hidupnya penuh gelak tawa atau berlinang air mata. 

Mungkin kita selalu anggap dia kasar, dia pentingkan diri tapi jangan pernah kita lupa bahawa kita pun macam tu gak kadang-kadang. Aku pernah dengar lah orang tua-tua kata, nak tau seseorang tu macam mana,tengok pada sahabatnya. Serius beb, perangai sahabat tu sedikit sebanyak ada sama dengan perangai kita. Tapi bukan semua lah. 

Jadi, aku fikir punya fikir, "mungkin perangai aku pun macam ni jugak. macam mana dia sakitkan hati aku masa ni, agaknya dulu aku pernah sakitkan hati dia macam ni jugak"

Nampak tak beb? Jadi bersederhanalah dalam setiap perkara. Tapi tak normal namanya kalau kita tak rasa marah. Sedangkan Rasulullah pun pernah didatangi dengan rasa marah tapi Baginda dapat hadapi perasaan ni dengan tenang.

"Kalau kita tak dapat ikut semua cara Rasulullah,jangan kita tinggal semua sifat Baginda"

Assalammualaikum :)

Hurt 12

People usually change for two reasons : 




Its either they have learn't a lot 

Or

They have been hurt a lot.



.......................................................................

I'm Not Mad But I'm HURT.




Tuesday, December 18, 2012

Be Strong. Be Strong. Be Strong.

Terus TABAH
Terus KUAT

Kau Yang Terbaik. Percayalah. Allah akan gantikan sesuatu yang hilang dari tangan kita dengan sesuatu yang lebih baik.

Nak tau sebab apa? Sebab Allah hadirkan sesuatu itu bukan saja-saja. Dia mahu kau gunakan akal kau untuk berfikir,  untuk menilai apa yang terbaik untuk kau.

Bangun. Belum terlambat untuk kau berlari. Lari jauh-jauh. Kejar impian kau, kejar cita-cita kau, kejar hidup kau. 

Terus berlari. Lari dan lari.

Sampai masa kau akan TERBANG TINGGI.


Hidung Berhingus Hati Berkecai

salam sejahtera ke atas awak semua.

poyo tak tajuk entry hari ni? tetibe teringat cara Johan cakap "poyo" masa Maharaja Lawak Mega haritu. hehe.

dah beberapa hari aku bersin tak henti-henti tapi hari ni paling banyak kali. nak study pun rasa tak selesa. tisu pulak dah habis buat lap hidung. sroot. sroottt

pasal apa entry bunyik macam tu, apa kaitan hidung dengan hati kan beb?. sadis lah nak cakap. 

korang pernah tak rasa berharap sangat kemudian tak ditunaikan. lagi-lagi dalam keadaan korang yang memerlukan perhatian dan kasih sayang ni (demam lah maknanya. hehe). berapa hari dah En.FR sibuk beb. aku yekan ajelah. malas nak bising-bising sebab dia sibuk dengan viva dan FYP. tapi perempuan kan, biasalah nak ada yang bagi perhatian. terutamanya dalam keadaan tak sihat ni. sebulan kot aku tak jumpa dia. tak kisah pun tak jumpa sebenarnya. haha. tapi pandai-pandailah amik hati.

ni lah yang orang lelaki selalu pandang ringan. pandang sebelah mata. masa mula-mula mengayat, pehhh kalau boleh henpon tu penuh dengan mesej berbunga bagai dari korang (orang lelaki). tapi bila dah diterima, jangan kata telefon. mesej pun jarang gila. tapi aku pun bukan suka sangat hari-hari nak berhubung. cukup lah tanya khabar amik berat. lepas tu buat kerja masing-masing. habis cerita bro.

dah lah malas aku nak cakap banyak. mata pun makin berat, hati pun makin sakit. takpe,lepas ni aku tumbuk-tumbuk bantal taik tu. (tanda protes).

sekian.

#bantal taik tu bantal bentuk taik, hadiah besday aku. tlg jgn rasa aku pengotoq. :)


Monday, December 17, 2012

dua bab!

Selamat sejahtera ke atas kamu :)

Alhamdulillah, hari ni dah abis baca dua bab untuk subjek "Business Ethics". Dah berapa hari aku bermalas-malasan, tidur awal,bangun lewat. hehe. Jadi mulai hari ni (Isnin), aku kena mula ulang kaji beb. sem ni aku ada 4 subjek nak kena "cover". lepas tu sem depan praktikal. yeay! tak sabar nak jadi orang yang berkerjaya. haha

semalam sempat berborak dengan kakak kesayangan hamba, dengan bangganya dia mms gambar hadiah hari jadi dia. jam tangan TISSOT youuu! tu lah jam tangan impian aku tau tak?! takpelah, belum rezeki lagi nak dapat. erm, mungkin boleh masuk dalam "wish list" ? hehe.

ok, cakap pasal tarikh exam, kertas pertama aku jatuh betul-betul masa hari lahir aku, 2 Januari. bak kata Shikin "hadiah hari jadi Kak Bell tu". tak tau nak bagi perasaan apa. blur. uhuk.

last exam pulak lama wooo. 17 Januari. sebelum tu ada gap seminggu. nampak tak permainan dia? orang yang susun jadual ni saja nak bagi aku menginap lama-lama kat USM ni. mungkin nak bagi aku habiskan sisa belajar ni puas-puas, ronda-ronda Penang ni. haha. erm, banyak kenangan sebenarnya bila masuk USM ni. manis, pahit, masam, kelat-kelat kecipir. (kecipir?? kacang botol lah) hewhewhew

oklah, beradu dulu. terima kasih kerana membaca ;)

selamat malam kamu semua.

Friday, December 14, 2012

hujung-hujung sem

yeayyyyyy!!! semua asaimen dah siap hantar. tinggal dua kelas je lagi, itu pun untuk tip2 sebelum final exam. rase ringan sangat sekarang ni sebab semua keje dah habis buat. boleh dikatakan semalam seharian aku duduk dalam bilik beb. betul-betul jadi anak dara pingitan. haha

tapi yang tak boleh blah nye, rumate aku boleh pulak berkurung kat makmal komputer, masuk hari i dah 3 hari die duduk dalam tu. excited tengok youtube agaknye. maklum lah pihak U block youtube. terima hakikat lah sebab dorang bagi wifi free kan. haha.

tapi yang janggalnya, bila dah takde keje ni rase tak best. sebab apa? sebab duit tinggal RM150 je beb. nak pergi meronggeng memang tak lepas lah. nak pergi berjalan pon motor tak sihat sangat. betul-betul ikat perut beb. nak makan tengahari pon takut. haha.

sebelum ni tak pernah rase sempit sangat macam ni. lepas kena ragut tu Ya Allah, rase terjejas sikit lah. syukur masih dapat bertahan beb.

takpe, kena sabar okay. semua ni ada hikmahnya. insyaAllah, aku dapat keje gaji ribu-ribu. mane tau kan. tuah ayam nampak kat kaki, tuah aku mungkin tahun dpn?

Amin. ;)

Tuesday, November 27, 2012

kasih ibu di celah tekanan Loreal Brandstorm!

assalammualaikum.

haiyarghhhhh!!

serius, tertekan beb. berhari-hari aku buat benda alah ni dengan grup aku. Sampai ke tengah malam tak siap-siap lagi. Ingatkan dah boleh  teruskan dengan kerja yang sedia ada, tapi rupanya salah pilih produk. 

what de???? fuhhh..fuhhh..fuhhhhhhh. (tarik afas dalam-dalam cik kak)

di tengah-tengah tekanan ni, rupa-rupanya ibu aku selitkan coklat sedap kat dalam bekas tu.

It is HERSHEY, dear!

yeayyyy. alhamdulillah! nah, take a look ya =)



Sunday, November 25, 2012

munakahat!

koyangggg!!! (gedik ala-ala chomel..puihhh)

eh..assalammualaikum!

hari ni aku ada test munakahat pukul 4 petang! wow, dah lama tak ada test pasal kawen-kawen ni kan. lepas tu, pensyarah cakap ada 20 soalan sahaje okeh!

20 soalan??? 

aku tak tau nak rasa suka atau duka beb. sebab kalau banyak soalan haruslah aku boleh tembak kaw-kaw. tapi ni 20 soalan, haruslah soalan tu lebih bentuk aplikasi. ye tak?

ye atau tak, nanti bila test baru boleh dipastikan. haha. apa-apa pun, doakan aku dapat ingat balik apa yang aku baca sebelum ni okeh. kot-kot semua soalan aku boleh jawab dengan hati yang bahagia, itu bermakna aku dah boleh kawen! uoolllss dengar tak?...
bermakna aku dah boleh kawen okeh! hahaha

#ehem, berangan kejap. haha

mood nak gaduh

memang lah aku suka carik pasal dengan kau. sebab kau tu suka carik gaduh dengan aku.

aku ni lembut hati tahu tak? senang aje nak maafkan orang. tapi kau aje yang tak tahu. ppffttt!!!!

sumpah,aku rasa nak hempuk je bantal kabu ni kat muka kau. bagi kau pengsan. lepas tu letak kau atas katil, selimutkan kau elok-elok. biar kau tak bising-bising lagi. lepas tu boleh lah aku ngadap muka comel kau tu.

serius, kau tau tak kau comel?

tapi kau jadi tak comel bila marah. aku rasa nak tenyeh-tenyeh aje muka kau dengan ais krim Hagen Daz bila kau marah. (biar nampak manis sikit)

ooppss,sekarang dah pukul 1.42 pagi. mata aku penat dah ni. nanti aku bebel lagi hokeh. papaiiiiii!!!!!!

chup chup,

Nabilah Khanafi.




Monday, October 8, 2012

kosong part 1


dah pukul 1 pagi dan sepatutnya aku dah lelapkan mata ni, dan sepatutnya jugak aku dah pakai stokin yang ade jari-jari tu. (stokin kelabu spesel dari korea). tapi banyak perkara yang berpusing-pusing. macam mana pun, syukur alhamdulillah, dah selesaikan beberapa tugas yang penting dan esok mase utk aku carik tempat praktikal. semoga dipermudahkan segala urusan aku ye, ya Allah.

tadi pagi mase mandi aku nangis. (ini bukan scene 18sxxx okeh). nangis bukan sebab aku sedih, bukan jugak sebab gembira. tapi nangis tanda aku terlalu letih dengan ujian demi ujian. dugaan demi dugaan. kesal sebab agak banyak perkara terbaik yang aku lepaskan, kecewa sebab agak banyak perkara terindah yang aku biarkan, terkilan sebab agak banyak perkara termanis yang aku leburkan. (terlalu sasterakah aku???)

pernah tak korang kejar bayang-bayang? kalau kejar+pijak bayang-bayang member lain, tu bkn aktiviti yang aku maksudkan okeh! maksud aku, kejar bayang-bayang sendiri. alah mungkin bagi orang yang seni, dorang ade maksud tersendiri tp pada akukejar bayang-bayang sendiri tu mcm buat sesuatu yang korang tak kan dapat. korang nampak bebayang (jimat ruang) tu ade tp korang nk kejar, nak tangkap. memang tak boleh lah kan!

itu yang aku rase lah mase mandi tadi.(sempat feeling dlm shower kottt). rase lost, ape yang aku rancang tak jadi, sesuatu yang tak pernah fikir pulak muncul. dan akhirnya aku terfikir, ape sebenarnye yang aku carik dalam hidup ni.

apa yang kau carik???

1.  kedudukan, pengaruh, status
2.  kecantikkan, kefofularan, kepandaian
3.  duit berkeping, baju berdozen, makan sampai naik pening

semua ni kau dah punya, tapi KEKOSOSNGAN tu masih ada. 

kenapa????

Wednesday, October 3, 2012

BaRa tAk BaRa!

assalammualaikum.

Dalam banyak-banyak hari, pernah tak korang rasa nak menjerit, dan menangis? Kalau jarang, hari ni aku kongsi rasa ini. Yep, aku rasa nak menjerit, nak menangis tapi tak keluar pun air mata. Mungkin sebab ini semua hasil tindak balas perasaan yang bercampur bergaul bermesra dalam hati dengan otak.

Hati kata " jeritlah, menangis lah. keluarkan segala rasa kecewa tu"

Otak kata " tak payah lah, bersabar lah. Jangan bazirkan sesuatu yang berharga dari mata kau hanya sebab perkara yang remeh ni"

Orang kata ikut hati mati, ikut rasa binasa. Tapi kadang-kadang naluri tu kena jugak kita guna. Cuma yang membezakannya, otak tu digunapakai sekali atau tak???

Beb, apa aku merepek malam-malam ni? haha. Dah pukul 1 pagi dah pun, bukan 1 malam. Berapa minit dah  korang membazir baca entry aku nih kan. haha.

Ringkasnya macam ni lah. Malam ni aku kecewa beb. Bukan malam ni aje, dah berapa malam aku rasa macam ni. Syukur lah siang macam tak rasa sangat. Ni lah yang lecehnya kalau tak banyak keje. (padahal keje banyak, saje tak nak buat. huhu). Frust sebab dah bape hari mr.FR buat perangai. Aku tau lah kau sibuk der, tapi tak patut lah kau buat aku macam ni. Penat kot aku tunggu kau, aku bising-bising pun bukan kau suka. Aku lagi lah tak suka. (mendera perasaan sendiri tau!)

Kalau lah kau baca apa aku tulis ni, aku nak kau tau aku tak suka tertunggu-tunggu, tapi kalau ye pun kau nak pergi, (maksudnya nak pegi buat keje lah,bukan tinggalkan aku hokeyy) cakaplah baik-baik dengan aku. Ini tak, macam cakap dengan kucing pulak.

"yang, aku banyak keje ni. hari ni aku sibuk lah, nak kena masuk lab, masuk sungai, amek sampel, potong rambut, pegi gym. jadi kau jangan nakal-nakal dow. penat aku jaga kau nanti. kbai"

Terkebil-kebil beb aku baca, tak sempat nak balas, dah out. (ape seyy perangai. huhu). Macam ibu kita, suruh kita tidur, bagi bantal bagi selimut then tutup lampu. Tak cakap good nite, tak nyanyi-nyanyi selawat bagi kita tidur pun. (mase kecik-kecik selalu frust kan kalau ibu buat macam ni). 

Nak tak nak sabar jelah. Bukan lah aku mintak kau berirama melayu kat telinga aku ni. Aku pun tak sanggup nak dengar beb! haha. Ha ni lah perkara yang aku tak puas hati sangat semenjak dua tiga menjak ni. 

Korang pun kadang-kadang rasa macam ni gak kan. Tak bara dengan en/cik hati pun, kadang membara dengan kawan-kawan, adik beradik. kadang dengan ibu abah gak kan. semua sebab ditinggalkan macam tu aje.(macam "kbai"), So, sebelum sape-sape buat korang macam ni, ade baiknya korang jgn praktikkan perangai macam tu. Bara seyy mangsa tu nanti. Boleh dendam 7 keturunan beb! haha

#mungkin dulu aku buat orang macam tu, tu yang kena balik. what goes around comes around, kata omputeh. hihi


Tuesday, September 25, 2012

bicara hati

ya Allah, kesilapan demi kesilapan aku lakukan.
kesilapan kali ini merupakan penutup untuk diri ku.

benar ya Allah, aku tersilap langkah.
benar ya Allah, aku tersilap bicara
namun hanya engkau ya Allah...
yang mengetahui perasaan ini padanya.

hanya engkau ya Allah, yang mengetahu sayang ini padanya

tapi mungkin benar katanya
aku dan dia tidak boleh bersama
mungkin benar fikirnya
aku dengan die tidak akan bahagia

aku redha padaMu ya Allah
aku pasrah dengannya

aku mohon padaMu ya Allah
kuatkan hati ini
kuatkan jiwa ini
kuatkan iman ini

jika dia masih menyayangi, dia tahu ke mana aku pergi
jika dia amat mencintai, dia tahu isi dalam hati ini

jika aku masih ada dalam hatinya, jemput aku kembali sebelum aku benar-benar pergi....


Monday, September 24, 2012

Pelangi Di Balik Hujan


hei jangan nak bersedih! hidup ni bukan untuk diisi dengan tangisan kesedihan, kedukaan dan kepahitan. bukan juga untuk kau biarkan kekecewaan melingkari seluruh hidupmu.

hei jangan nak bersedih! kau bukan hidup disebabkan kesedihan ini. dan kau juga  bukan akan mati disebabkan kesedihan ni. biarkan rasa sedih, rasa kecewa menari-nari di depan kau. biarkan.tapi kau jangan nak terikut dengan rentaknya. kau jangan menari dengan lagunya.

hei jangan nak bersedih! ramai lagi orang yang ingin tengok kau tersenyum. banyak lagi sebab untuk kau berlapang hati. pernah tak engkau sedar betapa riangnya gelak tawa engkau? pernah tak engkau sedar betapa ramainya insan terubat dengan melihat senyuman manis engkau?

sekarang bangun! bangun dari kesedihan, dari kekecewaan, dari segala macam keburukan yang menghalang engkau untuk jadi manusia hebat!. engkau perlu sedar, engkau makhluk terbaik, yang dianugerahkan akal, diberikan iman. walau iman itu ada turun naiknya, jangan sekali kau menyerah. jangan sekali kau beralah.

walau apa pun yang berlaku, ingatlah setiap ujian yang diberikan pada engkau bukan sia-sia, bukannya percuma. ada sesuatu yang perlu dibayar namun ada balasan yang setimpal. 

Seperti pelangi yang muncul selepas hujan, itulah juga yang akan kau temui selepas setiap kesulitan yang engkau alami. Percayalah.. kesedihan itu baik untuk engkau kerana lawannya sedih adalah gembira. Lawannya duka adalah bahagia. 

Dan Allah tidak akan mengirimkan ujian jika engkau tidak mampu menghadapinya.


nabilahkhanafi

Sunday, August 5, 2012

kasih ibu

oh hoiii..suci je tajuk entry kali ni. maklum lah bulan puasa. hehe. sebelum tu tak terlambat sangat lah aku nak ucapkan salam Ramadhan kepada semua umat Islam yang berpuasa. sedar tak sedar tinggal separuh bulan je lagi nak raya kan. neves! haha


Bercakap pasal ibu, semua orang tahu siapa ibu. tak kisah lah mama ke mak ke ummi ke. yang penting peranan itu sama kan. Tak payah pergi jauh-jauh cari contoh, cukup aku ambil ibu aku sebagai contoh terbaik. kalau korang ada contoh lagi baik pun, tak de salahnya. hehe.


Masuk hari ni dah 3 hari aku demam, tapi syukur masih berdaya lagi nak menaip kat blog ni. haha. Nak dijadikan cerita pukul 1 pagi tadi, tatkala (wah ayat sastera!) semua orang dah nak tidur, aku kena sakit kepala yang betul-betul kaw. macam tahun lepas lah, yang aku kena enjek tuh. Merangkak aku pergi ketuk bilik ibu. Siap menangis lagi tu kak oi. huhu.


Bila dah namanya ibu, mestilah dia risau kan, aku ni jenis yang tak suka pergi klinik pun akhirnya setuju sebab tak sanggup tengok ibu risau. (terharu tau..huuu). Dalam pukul 1.30pagi tu ibu drive kereta pergi cari klinik. Pulak tu semua klinik tutup, doktor pergi qiamullail agaknya (nak sedapkan hati). Akhirnya, jumpa juga klinik kat tengah bandar. Siap periksa, kena lah aku enjek satu dos. gile lenguh tangan! nasib tak enjek kt punggung. hahaha.


Sampai rumah pukul 2 lebih. Pukul 4.30 ibu dah nak bangun siapkan sahur. Kesian sangat aku tengok ibu. Kena jaga anak dara dia yang sakit ni, siapkan sahur lagi. Itu baru sikit, tak ditambah lagi tanggungjawab yang lain. Untung ibu pandai memandu. Jadi, orang perempuan sekalian, sila lah persiapkan diri anda dengan pelbagai persiapan macam lesen memandu, simpanan kewangan, insurans, macam-macam lagi lah sebelum kahwin. Nanti kalau dah jadi isteri, bersambung pulak title jadi ibu, besar tanggungjawab tu. Jangan fikir nak beronok-ronok aje!





Wahai perempuan,
Belajarlah makna sebenar tanggungjawab dari seorang ibu yang solehah,
Sebab kau akan mengerti, apa makna sebenar kehidupan.

_cik nabilah_

Sunday, July 15, 2012

perempuan garang...

Asssalammualaikum. selamat memulakan hari yang indah!

hari ini, aku masih kat UTM menunggu 4 hari lagi berbaki utk MASUM 2012. pagi-pagi lagi teman sebilik aku, Cik Fifa dah bukak FB. Gagahnya lah dia pagi-pagi ni. Kalau aku jangan harap lah, naik muntah aku tengok FB. Tapi kadang-kadang perlu gak jengah si laman muka buku tu. hehe.


Pagi ni aku terfikir tentang apa yang aku nak taip. Banyak perkara aku fikir beb, tapi akhirnya aku terfikir tentang perempuan garang. Sebab apa? sebab pagi-pagi lagi aku dah gaduh dengan Encik FR. ada ke patut dia kata aku garang, tak reti ambil hati dia, yang paling tak boleh blah bila dia kata aku tak pernah pujuk dia. (Tapi macam betul gak aku tak pernah pujuk dia. haha) Dah tu pulak dia kata dia tak pernah rasa aku ambil kisah pasal dia. berhangin aku beb! Rasa macam nak hempuk dengan bantal kapas je tau. (kalau lah boleh. hahaha)


ok, abaikan yang kami gaduh-gaduh tu. hehe. Aku sebagai perempuan yang dikatakan garang dan tak de perasaan ni nak bagi tau lah kat korang semua lelaki yang amat-amat lah teringin perempuan yang lembut dan   yang memiliki ayat-ayat manis bahawasanya tak semua perempuan yang garang tu tak de perasaan atau hati batu macam yang korang fikirkan. Ada banyak punca, sebab, reason, kenapa dia garang. Lagi-lagi bila dah jadi awek korang, macam-macam pulak yang korang komplen, komen, kondem. Tak patut tau tak! hishhh. Tak de masalah pun kalau kami yang perempuan-perempuan ni garang masa jadi awek korang, sebab kita tak kahwin lagi kan der. Nanti kalau dah halal, baru lah boleh manja-manja sakan, lembut-lembut bagai. Masa tu baru lah korang sedar betapa beruntungnyaaaaaaaaaa korang dapat perempuan yang garang sebelum kahwin. Nampak??? =)


Jadinya, sabar lah ye wahai lelaki bila korang jumpa perempuan-perempuan yang garang macam kami ni. hehe. 


Jangan risau kalau kami garang, sebab semua tu demi masa depan yang gemilang. hahaha.













Sunday, July 1, 2012

cerita tentang bosan

assalammualaikum.

hari ni aku ade cerita tentang bosan. seharian aku makan, tidur, drive, makan, tidur. macam orang kaya pun ade, macam driver orang kaya pun ade beb. kalau tengok pola hidup aku hari ni, jangan terkejut lah kalau esok berat aku naik 15 kilo. adoi!

disebabkan aku tak de kerja sangat nak dibuat hari ni, aku layan jela mesej. tapi jadi bengang tetiba sebab aku sangat takde kerja nak dibuat hari ni. nak tengok tv, dah nak muntah rasanya tv tu tengok aku. hahaha. lepas tu ditambah pulak dengan rumah yang bersepah, budak-budak kecik dok bergaduh, memang lah aku rasa nak sumbat dorang semua dalam mesin basuh. (kasi dorang senyap).haha

pengajarannya hari ni, korang jangan lah biar hidup korang diselubungi bosan, sebab bila dah bosan memang nak mengamuk je rasa. macam aku tadi. tak memasal aku boleh hangin dengan sepupu aku. dah tu dengan tetibanya aku bangun dari sofa, kemas meja makan, bawak pinggan cawan kotor pergi dapur then sambung tidur. haha. bengan betul lah!

jadi, aktif-aktifkan lah diri tu weh jangan dok diam ja. lemak pun tak terbakar tau.hahaha

#jangan biar kebosanan melanda anda kerana apabila ia berlaku, sia-sialah hidup anda yang amat bermakna ni.

cik_nur




Thursday, June 28, 2012

trauma lelaki..arghhhh

hahaha. over je title entry kan. asasnya memang aku dah trauma pun beb. tadi dok berbual dengan kawan aku si kecik molek tu. bercakap pasal lelaki. alah, perkara ni memang selalu dibahaskan sejak akhir-akhir ni.


"aku nak tunang bulan depan"


"si Liza nak kawen dah tahun depan"


"oii pakwe kau sape?"


semua tu statement dan pertanyaan yang buat aku teruja nak dengar (mula-mula lah) tapi bila kesimpulannya ditanyakan kat aku balik,


"kau bila nak kawen?"


terus moody beb aku. bukan apa, kalau aku nak kawen, aku bagitau lah beb! bukan aku tak nak cakap pasal ni tapi aku tak pasti lagi aku nak kawen dengan sape. haha. bunyik macam hot sangat kan tapi tu lah kenyataannya. calon ramai beb, semua orang boleh isi borang calon tapi yang betul-betul lepas filter ni tak de lagi. bila fikir-fikir balik, aku jadi trauma. serik. biar lah macam ni, bukan aku tak usaha. tapi kalau masanya belum sampai, nak buat macam mana. buat apa bercinta bagai kalau masa bercinta tu aku asyik makan hati, pendam rasa. lama-lama mati beb. macam ni kan senang.


# korang kot-kot suka aku, hantar rombongan minang terus, sebab aku trauma bercinta. hahaha




Cik_Nur

happy birthday


entry kali ni untuk yang jauh di mata dekattttt di hati..haha


selamat hari lahir yang ke 23 ! semoga dengan bertambahnya usia kamu pada 29 Jun ini, bertambah lah juga rezeki, kesihatan, dan tercapai segala impian yang diingini. insyaAllah.
takde hadiah yang dapat aku bagi, sebab dah hujung sem ni. cuma doa je yang dapat diberi dari jauh. lagipun besday aku yang lepas kau tak bagi hadiah pun kan. dengar citer kena tarik balik hadiah tu. haha.
tak pe lah, tak kisah lah, asalkan ukhwah ini berpanjangan. maaf salah silap dan halalkan makan minum. mesti kau dapat hadiah banyak kan. hehe
aku doakan semoga kau bahagia di samping keluarga tersayang, dan membesar menjadi anak lelaki yang soleh dan dapat memberikan kesenangan kepada mak bapak di dunia dan akhirat nanti, insyaAllah. nah lagu untuk kau.

happy birthday_click5


Hey you, I know I'm in the wrong
Time flies when you're having fun

You wake up another year is gone you're 21 (tukar 23 lah)
I guess you wanna know
Why I'm on the phone
Its been a day or so
I know it's kinda late
But happy birthday

Yeah yeah woah woah
I know you hate me
Yeah yeah woah woah
Well I miss you too
Yeah yeah I know
I know it's kinda late
But happy birthday

So hard when you're far away
It's lame but I forgot the date
I won't make the same mistake
I'm so to blame

So now you know
Don't hang up the phone
I wish I was at home
I know it's way to late
But happy birthday

Yeah yeah
I know you hate me
Yeah yeah
Well i miss you too
Yeah yeah I know
I know it's kinda late
But happy birthday

It's not that I don't care
You know I'll make it up to you
If i could I'd be there

Yeah yeah
Yeah yeah
Well I miss you too
Yeah yeah I know
I know it's kinda late
But happy birthday
Yeah yeah
I know you hate me
Yeah yeah
Well i miss you too
Yeah yeah I know
I know it's kinda late
But happy birthday
To you

Monday, June 11, 2012

semua isi hati ku untuk kamu

selamat datang hari yang penuh kebahagiaan!

kamu, minta maaf kalau apa yang kami buat itu melukakan hati kamu. orang tahu dia sahabat kamu, jangan risau orang tak kan ambil dia dari kamu. cuma kamu harus ingat, dia pun kawan orang. macam kamu, dia pun sebahagian dari hati orang, hidup orang. cuma dia saja yang orang ada untuk luahkan apa yang orang rasa. maaf, orang bukan anak uncle Salleh yang dapat belanja dorang kfc atau pun mcd. orang cuma mampu berkawan dengan dorang, lagipun kamu dah tak nak kawan dengan orang. orang terima kamu buang semua memori kita, kamu delete semua gambar kita. cuma tolong jangan buang mereka dari orang. mereka sahabat dunia akhirat orang, insyaAllah kamu pun.

kamu, orang ikut apa yang kamu nak sekarang. kamu minta orang pergi jauh dari kamu kan, kamu tak nak orang ada di sisi kamu lagi kan. orang ikut ya kamu. kamu, apa pun yang kamu fikir, orang tak kan salahkan kamu. kamu tak tahu sebab sebenar. biarlah hanya orang dengan dia dan Dia yang tahu. andai satu hari nanti kamu tahu kebenarannya, jangan menyesal ya sebab orang tak menyesal dengan apa yang orang buat sekarang sebab orang dah nampak hasilnya. dan orang tahu, 3 tahun akan datang insyaAllah semuanya akan jadi lebih baik untuk kita semua. 

tak tahu kenapa orang suka dengar lagu nih, tajuk dia "semua isi hatimu". orang bagi kat orang yang nak dengar lagu ni. 

Kau katakan padaku
Betapa lelahnya dirimu menghadapi aku
Kau katakan padaku
Ingin kau mengakhiri semua ini

Tak bisakah engkau cuba
Melihat diriku dan semua cintaku
Tak bisakah engkau cuba
Hargai hatiku dan perasaan ku untukmu
Cubalah tuk mengerti aku
Seperti aku yang mengerti semua tentang dirimu
Cubalah tuk merasakanku
Seperti aku yang merasakan semua isi hatimu
Tak bisakah engkau cuba
Melihat diriku dan semua cintaku
Tak bisakah engkau cuba
Hargai hatiku dan perasaanku
Yang hanyalah teruntuk dirimu
Cubalah tuk mengerti aku
Seperti aku yang mengerti semua tentang dirimu
Cubalah tuk merasa aku
Seperti aku yang merasakan semua isi hatimu
Cubalah tu cubalah tuk mengerti aku
Cubalah tuk merasa aku
seperti aku yang merasakan semua isi hatimu
Semua isi hatimu

Wednesday, May 30, 2012

chill lah!


Jangan sedih bila orang lain tidak memahami anda..
Tapi sedihla
h kerana anda tidak mahu memahami orang lain.
Jangan sedih bila orang lain tidak mempercayai anda..
Tapi sedihlah kerana anda tidak percaya diri sendiri.
Jangan sedih bila orang lain tidak memberi kesempatan kepada anda..
Tapi sedihlah kerana anda belum buat persiapan.
Jangan sedih bila orang lain tidak menghargai anda..
Tapi sedihlah kerana anda pernah tidak menghargai orang lain suatu ketika dahulu…

Ketika hati brsedih kita perlu untuk memilih..
Pilihlah untuk senyum, walaupun kita memiliki sebab untuk muram..
Pilihlah untuk bangkit walaupn kita telah jatuh dan malu..
Pilihlah untuk sabar dan redha walaupun kita ada alasan untuk kecewa..
Kerana ingatlah.. ALLAH sentiasa bersama orang yang bersabar.

inspiration from: diarihati.

hanya pada Mu

Ya Allah,


kuatkan hati ini, kuatkan iman ini, kuatkan akidah ini..


Ya Allah,


aku rela Engkau matikan cinta ini
aku rela Engkau padamkan kasih ini
aku rela Engkau kuburkan sayang ini
seandainya cinta ini menjauhkan aku dari cinta Mu..melalaikan aku dari mendekati Mu..


Ya Allah,


berulang kali air mata ini mengalir bukan kerana Mu
berjuta kali hati ini menangis bukan kerana Mu
namun Engkau masih bersama ku...


ampunkan aku..


wahai tuhan yang maha luas rahmatnya.








Friday, May 11, 2012

ibuku syurgaku

Assalammualaikum..


akhirnya setelah berhari-hari, berminggu-minggu, berbulan-bulan, sempat juga aku buka blog yang lapuk ni. rase-rase berhabuk tebal 8 kaki agaknya sebab dah lama aku tinggal. haha. 


ok hari ni baru je habis persidangan Parlimen Belia Malaysia (percubaan) yang berlangsung di Palace of The Golden Horses. penat weh, walaupun tak lah kena cangkul parit ke tebang pokok ke tapi tetap penat sebab memerah otak untuk mencari persoalan-persoalan, cadangan-cadangan untuk diusul atau dibentangkan di parlimen ni. ingat senang ke??


sebab apa aku cakap macam tuh sebab ahli-ahli parlimen lain semuanya hebat-hebat giler!!! tapi aku pun hebat jugak sebab berpeluang bertanyakan soalan kepada YB Menteri Belia dan Sukan secara langsung. itulah orang kata, tuah ayam nampak kat kaki, tuah manusia Allah je yang tahu. hehe. ok tak nak bercakap pasal Parlimen Belia Malaysia (percubaan) ni panjang-panjang sebab entry aku tentang kekangan masa.


bila difikir-fikirkan balik, memang aku tak cukup masa. ke sana, ke mari sebab terlibat dengan aktiviti-aktiviti yang pelbagai sama ada dalam kampus atau luar kampus. pernah satu hari (dalam minggu lepas) aku penat giler sampai satu tahap tak tertanggung dah rasa bila kerja-kerja datang bertimpa-timpa. masa tu Allah je yang tahu apa aku rasa. akhirnya, tumpah jugak air mata yang dah lama tak mengalir nih. huhu. alhamdulillah ada juga yang sanggup mendengar luahan(lebih kepada rungutan..haha).


tapi itu masih tak cukup sebab aku rasa ada yang kurang. bila fikir punya fikir, baru tersedar yang dah lama aku tak telefon ibu abah. bila telefon abah, rasa lega sikit tapi masih ada yang kurang sebab aku masih lagi terasa apa yang aku nak tak dapat lagi. esoknya baru dapat telefon ibu, itu pun dalam kereta masa hujan lebat. macam dalam filem pulak kan rasanya. hujan-hujan, aku pun "berhujan" dalam kereta. haha. syukur, baru aku rasa betul-betul tenang lepas cakap dengan ibu. betul lah kalau aku cakap "ibuku syurgaku"..hehe


apa yang aku nak kongsikan hari ini adalah fungsi atau peranan orang tua dalam kehidupan kita. redhanya ibu bapa kepada kita samalah seperti redhanya Allah kepada kita. lebih-lebih lagi ibu atau mak atau umi atau mummy atau mama, macam-macam panggilan kepada wanita yang mengandung dan melahirkan kita, jangan sesekali kita nafikan hak mereka. 


jadi sempena Hari Ibu yang akan disambut pada 13 Mei nanti, aku nak ucapkan 
TERIMA KASIH kepada ibu aku : PUAN NORMAH BINTI JAAFAR, sebab sentiasa ada untuk aku. walaupun ibu tak baca blog aku nih, aku doakan ibu sentiasa dirahmati Allah di mana jua. dan SELAMAT HARI IBU juga kepada semua ibu di seluruh dunia!.