mutiara ku

"Jika seseorang hadir dalam hidup kamu dan menjadi sebahagian daripada kamu, tetapi atas sebab tertentu dia terpaksa pergi, jangan terlalu sedih, terimalah kenyataan itu dan sekurang-kurangnya dia pernah membahagiakan kamu."

Thursday, August 12, 2010

muhasabah hari jumaat

pagi2 bgn tdo td..ttbe rse sedih..bak kate mr.shrek "luluh"..hehe..xtau npe ah..mungkin sbb aku pnye mmpi td kot...aishh..dh lah xmau sedih2 lah..dunie nih dijgkn bkn utk kite brsedih2 kn..hehehe ok2..rini hari ke3 utk umat islam mnyambut buln berpuase...

alhmdulillah, aku dh 3 ari dpt brpuase..lum missed tau..hrp2 dpt puase byk taun nih
..ye ah, nk hrp puase ckup xleh pnye..mst ade aje 7 ari yg kosong nti....phm2 sudehh..heeeeeeeee...ah ha...hari ni plan nk basuh bju aku yg dh mnimbun tuh dan nk ciapkn keje LKM tuh..wt ketas keje..insyaAllah dpt wt...

ok2..td aku tgh sedih2..pastu aku capai lah buku La Tahzan, penulis die Dr.Aidh bin Abdullah Al-Qarni...buku nih aku beli mse aku keje kt wayang..mse tuh nk meletup cite Syurge Cinta..alah yg Heliza ngn Awal brlakon tuh....aku beli smbil ditmni oleh sepupu ku yg ngok ngek iaitu Uji....huhu buku nih pd aku xdelah brt sgt nk phm..ringan sgt smpai aku rse mcm xbace ape2...hahaha..

ok..pngisiannye kt cni ade lah....due tajuk yg aku sempat bace td..first skali : Yang Lalu, Biarlah Berlalu n second Hari Ini Milik Anda!..due2 tajuk ni tol2 kne ngn keadaan aku skrg...jd aku nk kongsi ngn korg smue k....



-Yang Berlalu, Biarlah Berlalu-

Mengingati mase lalu dan menghadirkn kembali dlm kehidupan kita skrg, kmudian brsedih di ats kedukaan dan kegagalan di dlmnye merupakn satu tindakan yg bodoh dan gila. itu, sama ertinye dgn mmbunuh semangat, harapan dan menghalangi org utk mnjalani kehidupn seadanya. jgnlah hidup di dlm mimpi2 yg lalu atau di bwh kesedihan2 masa lalu.
Apakah kamu mnginginkan musibah dan pengorbanan trsebut berulang kali? Adakah anda mnhrpkan matahri kembali ke tmpt asalnye, bayi ke perut ibunye, dan air mate ke dlm kelopak mate, padahal smuenye hnye akn mngalirkn kembali air mate kamu?


sungguh..soklan tuh wt aku trpk balik..snggup ke aku kembali mcm dlu hnye semate2 nk rse sedikit kemanisan yg ade pd prmulaannye tp byk kepahitn slps tuh.....jwpn aku tidak....mmbukak balik lembaran mse lalu hnye mrosakkn skrg yg ade dan mnsie2kn prjuangn yg slme ini tlh aku lakukan....pastuh aku selak page seterusnye...


Hari Ini Milik Anda

Hari yg saat ini mataharinye mnyinari kamu dan siangnye mnyapa kamu, mmbuat kmu mmpu memandang alm sekitar. Itulah hari kamu, maka manfaatkn lah hari itu sebaik-baiknya! Anggaplah mase hidup kamu cume hari ini shje atau seakan2 kamu dilahirkn dan dimatikn hari ini juge.Hidup kamu pd hari ini juge tanpa kesedihan, gangguan, kemarahan, kedengkian dan kebencian atau sakit hati.


betul...bile aku rse ari ni milik aku sepenuhnye dan cume ari ni je aku idup, aku rse takut..tkut sgt2 klu xdpt nk siapkn smue keje ari ni..tp yg paling pnting aku rse, aku xnk sie2kn idup aku ari ni ngn bende2 yg mnyakitkn hati dan perkare2 yg xmenggembirekn...


wahai mse lalu yg tlh brlalu dan selesai..tenggelamlah spt matahari mu..aku xkn pnh mnangisi pemergianmu dan kmu x akn pnh melhatku trmenung sedetik pn utk mengingatimu..kmu tlh pegi mninggalkn kmi smue dan xkn kembali lg...

wahai mse dpn, kau msh dlm keghaibn! maka aku x kn pnh brmaen dgn khayalan dan mnjual diri hnye utk sbuah dugaan..aku pn xkn bakal mmburu sesuatu yg belum ade krn esk ari mungkin x ade sesuatu...esk ari ade lah sesuatu yg belum diciptekn dan x ade satu pn darinye yg dpt disebutkn.......




No comments:

Post a Comment