mutiara ku

"Jika seseorang hadir dalam hidup kamu dan menjadi sebahagian daripada kamu, tetapi atas sebab tertentu dia terpaksa pergi, jangan terlalu sedih, terimalah kenyataan itu dan sekurang-kurangnya dia pernah membahagiakan kamu."

Monday, August 25, 2014

...bukan rezeki kita

Kali ni bercakap tentang rezeki. 

Banyak sebenarnya yang kita nak dalam hidup ni. Kebanyakkannya memang belum kita dapat. Harta, benda, karier, pasangan dan macam macam lagi. Dan bila kita dah dapat apa yang kita nak sebelum ni, ada benda lain pulak yang kita nak kejarkan.

Ini hidup. Penuh dengan keinginan dan impian. Penuh dengan cita cita dan harapan. Tapi tak semua kita dapat. Sebahagian je yang kita capai.

Bercakap tentang rezeki yang berkaitan dengan diri sendiri, kali ni bukan rezeki aku. Nak tapi tak dapat. Tak tahu sebav apa tak dapat. Nangis jugak bila tau tak dapat tu. Rasa sedih, stress jugak lah.

Tapi alhamdulillah, bila duduk diam diam terfikir, mungkin aku belum layak atau tak sesuai untuk apa yang aku nak. Mungkin Allah dah standby yang lebih baik untuk aku. Dah memang bukan rezeki aku.

Jadi redha. Sabar. Ikhlas.

Tiga perkara ni yang aku sedang belajar dan cuba capai. Ya. Allah sedang bercakap dengan aku. Allah sedang menguji aku. Dan ya, itu bukan rezeki aku. 

Sabar. Ikhlas. Reda.
Itu lah Islam.

No comments:

Post a Comment