mutiara ku

"Jika seseorang hadir dalam hidup kamu dan menjadi sebahagian daripada kamu, tetapi atas sebab tertentu dia terpaksa pergi, jangan terlalu sedih, terimalah kenyataan itu dan sekurang-kurangnya dia pernah membahagiakan kamu."

Wednesday, March 26, 2014

Salah Guna Ayat Untuk Kepentingan

Selamat tengahari!

Entah kenapa beberapa hari ni aku asyik dapat mood negatif aje. Banyak perkara tiba-tiba melingkar. Dengan kerja yang bertukar-tukar pejabat, bertukar-tukar kerja. Bajet semua orang nak aku kan. Tapi masih lagi aku rasa tak stabil.

Hari ni ambil masa lunch hour ni aku nak persoalkan orang yang suka salah guna bahasa atau salah guna ayat untuk kepentingan sendiri. 

Pernah engkorang dapat ayat macam ni "take this as your challenge, you will know how strong you are" atau dalam Bahasa Melayu nya "ambil ia sebagai cabaran awak". Ya, memang ayat ni ayat untuk memotivasikan kita. Cuma aku rasa kebanyakkan orang guna ayat ni untuk lepaskan tanggungjawab sendiri kat orang lain. 

Tapi kebanyakkan kita fikir macam ni " ha aku dulu selalu dapat keje last minit,ad hoc, tapi boleh aku buat. kelam kabut tu memang lah"

Memang lah boleh buat, sebab nak tak nak kena buat. Kalau tak nama kau buruk, reputasi kau jatuh. Tapi kenapa setelah beberapa kali kau dapat keje kelam kabut macam tu, kau masih tak ubah cara kerja? Jadikan kerja lebih teratur. Lebih mudah untuk kau urus. Lebih mudah untuk kau selesaikan tanggungjawab yang lain. 

Bukan ke Islam itu menggalakkan kita sentiasa tenang. Buat keputusan dalam keadaan yang tenang. Buat kerja dalam keadaan yang teratur. Kalau kita masih juga nak buat kerja last minit, dengan alasan "itu adalah cabaran" kita tak rasa ke sebenarnya kita hanya memperdaya diri sendiri?

Aku memang akui, aku seorang yang sukakan jadual yang teratur, kerja-kerja dilakukan ikut proses, dan akan jadi kelam kabut bila satu perkara tu lari dari jadual sepatutnya. Tapi yes aku bukan lah sebegitu rigid. Cuma aku suka ada aturan, supaya tak kelam kabut kemudiannya. Tapi memang semua tak sempurna,pasti akan ada slack sana sini. Apa pun, selagi boleh kawal, kawal lah. Selagi sempat atur, atur lah. Jangan semua nak ad hoc. 

Aku memang benci akan kelam kabut sebab aku sendiri kadang-kadang kalut.

No comments:

Post a Comment