mutiara ku

"Jika seseorang hadir dalam hidup kamu dan menjadi sebahagian daripada kamu, tetapi atas sebab tertentu dia terpaksa pergi, jangan terlalu sedih, terimalah kenyataan itu dan sekurang-kurangnya dia pernah membahagiakan kamu."

Wednesday, March 26, 2014

Komplen tak sudah sudah

Assalammualaikum, selamat petang.

Alkisahnya pagi pagi tadi aku dah rasa hangin satu badan. Tapi petang ni baru dapat taip sebab kena lah siapkan keje kat ofis kan. Tak kan lah pekerja berdedikasi macam aku ni nak curik tulang time keje. Ye tak?

Semua orang nak sempurna, semua orang nak gaji tinggi, rumah besar, kereta mewah yang tak payah bayar bulan-bulan ansurans, makanan sedap, badan sihat,otak cerdas dan macam-macam lagi lah. Tapi pernah tak guna otak sikit kalau engkorang nak dapat semua tu engkorang kena USAHA.

Yup, usaha. Baru dapat yang terbaik. Sebab Allah tak ubah nasib kita kalau kita sendiri tak nak ubah, means kita tak nak usaha. Bila dah usaha insyaAllah Allah bagi yang terbaik. Tapi kalau dah usaha pun,kau masih dapat yang belum baik, jadi sangka baik dengan Pencipta. Mungkin Dia nak bagi yang lebih baik.

Ok, tutup part tu. Tu semua orang dah paham.

Ini yang aku tak paham. Dan aku rasa engkorang ada yang tak paham jugak. Bangsa orang yang suka komplen sana sini, komplen tak sudah-sudah. Tapi nak hasip tip top, power, luar biasa bagus. Apa kes? Aku dah jumpa bangsa macam ni. Tak banyak tapi menyakitkan hati jugak. Mula-mula aku boleh lagi layan, dengar luahan hati dia. Lama-lama aku tengok dia yang sendiri tak nak usaha. Semua main nak tadah. Bill Gates pun boleh bankrap kalau dapat staf bangsa nganga je macam ni!

Kau sebelum komplen, kau tengok dulu usaha kau. Banyak mana dah? Level berapa dah? Baru kau boleh komplen suka hati kau. Paham?



kamus Joho
bangsa : jenis

No comments:

Post a Comment