Assalammualaikum.
Tadi dapat mesej dengan Tuan Presiden, suruh aku telefon ofis mitak update tugasan baru. Sementelah itu (ayat klasik), nak bagi tahu yang aku kena pindah ofis lagi. Masuk ni dua kali aku pindah ofis dalam masa sebulan. Rezeki jadi orang bagus buat kerja ni, semua orang nak kau nok. (perasan)
Hari ni aku cuma nak ingatkan diri sendiri dan engkorang lah, pasal soalan-soalan asas yang patut engkorang tanyakan kepada bakal majikan engkorang sebelum terima sesuatu kerja tu. Sebab aku dah pernah terkena, main terima je keja. Tak memasal semua kerja yang tak relate dengan aku pun aku buat. So kat bawah ni adalah beberapa perkara yang engkorang boleh tanyakan untuk sesuatu jawatan tu:
1. Skop kerja saya apa? Saya tahu saya kerja bahagian sekretariat Perpadua tapi saya nak lebih terperinci sebab takut lari dari tugas.
- Supaya engkorang ada guideline kerja engkorang. Takdelah engkorang jadi kuli buat kerja orang.
2. Berapa gaji yang saya akan dapat? Dan siapa akan bayar gaji saya? (jumlah gaji kena lebih tinggi daripada gaji sebelumnya) .
- Dan perlu tahu siapa akan bayar gaji anda. Soalan ni lebih sesuai diguna kalau engkorang kena trasfer ke syarikat lain.
3. Apakah kemudahan dan keistimewaan yang ditawarkan jika sy memilih kerja di tempat anda? Berapa hari cuti, ada dapat bonus tak? Ada KWSP tak?
Ha tu semua kena tanya. Itu soalan yang paling asas sekali, kot kot ada soalan lain elok ditanyakan mse interview tu, tanyalah. Bakal majikan akan nampak engkorang berminat lah pasal company dia tu.
Itu je yang akak rasa soalan asas.
No comments:
Post a Comment